Słownik pojęć



ZNAK

OZNACZENIE Ciężarówka o niskim poziomie hałasu WYJAŚNIENIE Znak "L" informuje o spełnieniu wymagań przepisów austriackich dotyczących emisji hałasu. Ważność certyfikatu - 2 lata. Wyrabia go i przedłuża każdy autoryzowany serwis Volvo Truck.

ZNAK

OZNACZENIE Środowisko naturalne WYJAŚNIENIE Znak "U" informuje o spełnieniu wymagań rezolucji Konferencji Ministrów Transportu (CEMT) z roku 1992 numer CEMT/CM(91)26/Final dotyczących czystości spalin i poziomu hałasu (green lorry). Spaliny muszą spełniać normę EURO1 a emisja hałasu musi spełniać normy austriackie czyli jak dla "L". Ważność certyfikatu - praktycznie cała żywotność silnika, z tym, że co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat "L", który zaświadcza o hałasie (bez tego certyfikat "U" jest praktycznie bezużyteczny). Wyrabia go każdy autoryzowany serwis Volvo Truck.

ZNAK

OZNACZENIE Ciężarówka bezpieczna i bardziej przyjazna dla środowiska WYJAŚNIENIE Znak "S" informuje o spełnieniu wymagań rezolucji konferencji Ministrów transportu (CEMT) z roku 1995 dotyczących czystości spalin, poziomu hałasu oraz bezpieczeństwa eksploatacji kompletnego pojazdu z naczepą lub przyczepą (safe and green lorry) zgodnie z dyrektywą CEMT/CM(94)4/Final/Anex1. Spaliny muszą spełniać normę EURO2, emisja hałasu wymagania austriackie (potwierdza producent lub jego upoważniony przedstawiciel-autoryzowany dealer Volvo), wyposażenie i stan techniczny muszą być zgodne z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji (potwierdza to w Polsce Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie). Część "A" (hałas i spaliny) certyfikatu wyrabia każdy autoryzowany serwis Volvo Truck - ta część jest ważna bezterminowo. Część "B" (wyposażenie i stan techniczny) i "C" (przydatność na drodze) wystawia i potwierdza ITS - te dwie części certyfikatu należy przedłużać co 12 miesięcy w ITS-ie. Dodatkowo co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat "L", który zaświadcza o hałasie (bez niego certyfikat "S" jest praktycznie bezużyteczny. Wyrabia go i przedłuża autoryzowany serwis Volvo Truck. Dodatkowe wymagania techn. oraz wyposażenie niezbędne do uzyskania certyfikatu "S": - Głębokość bieżnika co najmniej 2 mm na wszystkich oponach - Odpowiedni tylny zderzak lub urządzenie zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd dla samochodów ciężarowych i przyczep / naczep (nie dotyczy ciągników siodłowych - Homologowane boczne osłony zabezpieczające przed dostaniem się pod pojazd dla samochodów ciężarowych i naczep / przyczep (nie dotyczy ciągników siodłowych) - Światła awaryjne i homologowany trójkąt ostrzegawczy - Tachograf zgodny z umową AETR - Ogranicznik prędkości zgodny z Regulaminem 89 lub Dyrektywą 92/94 - Tylne tablice odblaskowe dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton i długości ponad 12 m - Układ ABS - Odpowiedni układ kierowniczy - Spełnienie wymagań dotyczących "przydatności na drodze", w szczególności zadymienie spalin poniżej określonej wartości oraz wyposażenie pojazdu w odpowiedni układ hamulcowy

ZNAK

OZNACZENIE Ciężarówka bezpieczna i bardziej przyjazna dla środowiska spełniająca normę Euro 3 WYJAŚNIENIE Znak "3" informuje o spełnieniu wymagań rezolucji konferencji Ministrów Transportu (CEMT) z roku 2001 dotyczących czystości spalin, poziomu hałasu oraz bezpieczeństwa eksploatacji kompletnego pojazdu z naczepą lub przyczepą (Euro 3 safe and green lorry) na mocy rezolucji CEMT/CM(2001)9/Final. Spaliny muszą spełniać normę EURO3, emisja hałasu wymagania austriackie (potwierdza producent lub jego upoważniony przedstawiciel-autoryzowany dealer Volvo), wyposażenie i stan techniczny muszą być zgodne z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji (potwierdza to w Polsce Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie). Część "A" (hałas i spaliny) certyfikatu wyrabia każdy autoryzowany serwis Volvo Truck - ta część jest ważna bezterminowo. Część "B" (wyposażenie i stan techniczny) i "C" (przydatność na drodze) wystawia i potwierdza ITS - te dwie części certyfikatu należy przedłużać co 12 miesięcy w ITS-ie. Dodatkowo co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat "3", który zaświadcza o hałasie (bez niego certyfikat "S" jest praktycznie bezużyteczny. Wyrabia go i przedłuża autoryzowany serwis Volvo Truck. Dodatkowe wymagania techn. oraz wyposażenie niezbędne do uzyskania certyfikatu "3": - Wymagania dodatkowe jak dla "S" oraz dodatkowo: - Homologowane i odpowiednio rozmieszczone lusterka - Homologowane wszystkie światła pojazdu i rozmieszczone zgodnie z przepisami

ZNAK

ZNACZENIE Ciężarówka o niskim poziomie hałasu WYJAŚNIENIE Znak "G" informuje o spełnieniu wymagań przepisów niemieckich dotyczących hałasu w odniesieniu do pojazdów poruszających się w obszarach miejskich.

ZNAK

ZNACZENIE Zwiększona dopuszczalna masa całkowita WYJAŚNIENIE Znak "H" informuje o dopuszczeniu pojazdu do eksploatacji z dopuszczalną masa całkowitą 40 ton, pomimo że austriackie przepisy zezwalają na 38 ton

ZNAK

ZNACZENIE Ciężarówka o niskim poziomie hałasu WYJAŚNIENIE Znak "E" informuje o ograniczeniu dopuszczalnej masy całkowitej stosowanym ze względów podatkowych

ZNAK

TIR - skrót od "Transit International Routier" (Międzynarodowy Tranzyt Drogowy). Międzynarodowa konwencja celna z 1975 roku (z późniejszymi zmianami) dotycząca tranzytu towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym. Konwencja pozwala na uproszczenie procedur na granicach i urzędach celnych celem większej efektywności przewozów drogowych. Ciężarówka wyruszająca z jednego państwa jest, w myśl konwencji TIR, sprawdzana i zaplombowywana na granicy kraju (lub w dowolnym Urzędzie Celnym zlokalizowanym wewnątrz państwa z którego wyjeżdża), z którego wywozi ładunek i zostaje odplombowana i skontrolowana dopiero w państwie docelowym, zaś wszystkie granice państw tranzytowych mija z formalnościami ograniczonymi do minimum (np. przy przewozie towaru z Hiszpanii do Rosji samochód jest plombowany na granicy hiszpańskiej i mija granice wszystkich państw bez rozbudowanej kontroli, zaś otwarcie zamknięcia celnego samochodu następuje dopiero w Rosji). Konwencja TIR stosowana jest od czasów po drugiej wojnie światowej (pierwsze porozumienie w tej sprawie zawarto w 1959 roku), należy do niej kilkadziesiąt państw (wszystkie kraje europejskie, w tym Polska, a także Rosja, Chiny, Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan, Iran itd. - większość państw, które utrzymują sporą liczbę ciężarówek w ruchu międzynarodowym). Pojazd przewożący ładunek pod osłoną karnetu TIR opatrzony powinien być niebieską tabliczką z białym literowym skrótem TIR, stąd też często duże ciężarówki określa się mianem TIR-ów, właśnie ze względu na niebieski szyld potwierdzający przewóz pod osłoną karnetu TIR.